Flyinformation

Om flyrejser

Her har vi samlet en række praktiske informationer til dig, som snart skal på flyrejse med Best Travel. Her følger bl.a. oplysninger om (hånd)bagage, check in og forplejning ombord.

Skal du rejse med Alsie Express, SAS, Sunclass eller Norwegian kan vi desuden anbefale, at du besøger én af disse informationssider, som du kommer til ved at klikke direkte på det flyselskab, som du skal flyve med!

Flyoversigt

Flyselskab Bagage Håndbagage Terminal i Kbh Online check in Forplejning ombord
Norwegian 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 10 kg) Terminal 2 Nej Kan købes ombord (kun med kreditkort)
SAS 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) Terminal 3 Ja Kaffe/te er inkluderet - mad kan købes
Austrian Airlines 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) Terminal 2 Ja Kan købes ombord
Lufthansa 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) Terminal 2 Ja Kan købes ombord
Alsie Express 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) - Nej 1 sandwich og 1 drikkevare inkl.
Air France/KLM 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 12 kg) Terminal 2 Ja Lille sandwich eller snack er inkl. 
Jet Time 1 stk (max 15 kg) 1 stk (max 5 kg) Terminal 2 Nej Kan købes ombord (160 kr. pr. person)
Danish Air Transport 1 stk (max 20 kg) 1 stk (max 5 kg) Terminal 2 Nej Skal forudbestilles hos Best Travel
TAP Portugal 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) Terminal 3 Nej Kan købes ombord
SWISS 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) Terminal 2 Ja Mindre snack inkl. i prisen
SunClass Airlines 1 stk (max 20 kg) 1 stk (max 6 kg)* Terminal 2 Nej Inkl. i prisen
Finnair 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) Terminal 2 Nej Forfriskninger og snacks kan købes ombord
Ryanair 1 stk (max 20 kg) Lille håndtaske Terminal 2 Nej Nej
Iberia 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 10 kg) Terminal 2 Nej Kan købes ombord
LOT 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 8 kg) Terminal 2 Nej Kan købes ombord på flyvninger under 6 timer - serveres gratis på flyvninger over 6 timer
Qatar Airways 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 7 kg) Terminal 2 Nej Mad og drikke inkl.
Vueling 1 stk (max 25 kg) 1 stk (max 10 kg) Terminal 2 Nej Kan købes ombord
Singapore Airlines 1 stk (max 23 kg) 1 stk (max 7 kg) Terminal 2 Nej Mad inkl.
Virgin Australia 1 stk (max 25 kg) 1 stk (max 7 kg) Terminal 2 Nej Mad inkl.

*vægt inkl. i de samlede 20kg

Spørgsmål og svar til flyrejsen

På langt de fleste flyvninger udstedes der ikke flybilletter - i stedet foretages check-in ved fremvisning af gyldigt pas eller ved benyttelse af referencenummer til flyselskabet. Hvis du skal bruge referencenummeret, fremsendes dette sammen med de generelle afrejseoplysninger ca. 1 uge før afrejse. Medbring endvidere din Best Travel-billet.

På alle flyrejser fremsender Best Travel information om check-in procedurer 7 dage inden afrejsen.

Check-in skal altid være foretaget senest 1 time før flyafgang - vi anbefaler dog mødetid 2 timer før flyafgang.

Der er mulighed for at anmode om transport i lånt kørestol fra check-in til flyet samt fra flyet til bagageudleveringen i ankomstlufthavnen. Bestiller man assistance får man det automatisk på både ud-og hjemrejse. Hvis du ønsker assistance i lufthavnen beder vi dig kontakte os herom i god tid og senest 6 hverdage før afrejsen.

Bemærk dog, at deltagelse i Best Travels rejser generelt kræver, at man er i almindelig god form og selv kan gå (evt. med sin kuffert) på både vej, fortov og til tider let ujævnt terræn. Da mange af vore rejser inkluderer byvandringer og besøg i gamle byer og på seværdigheder med høje kantstene, stigninger samt brug af brosten og anden ujævn belægning kan brugere af rollator og kørestol ikke anbefales at deltage. Er du i tvivl om, hvor anstrengende en specifik rejse er, anbefaler vi, at du søger råd hos Best Travel inden køb af rejsen.

Har du bestilt assistance i forbindelse med din flyrejse, er det ikke muligt at blive placeret på flyets første række - eller ved flyets nødudgange.

Skulle du opleve at din bagage enten ikke kommer med flyet eller bliver beskadiget under flyrejsen, er det vigtigt at du allerede i ankomsthallen får rapporteret dette til "Arrival Service" Er din bagage ikke med flyet, skal du bede om en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Rapport) hvori du angiver, hvortil bagagen skal sendes. Er din bagage beskadiget skal du ligeledes bede om skriftlig dokumentation for, at du har angivet skaden allerede ved ankomsten. Best Travel har desværre ikke mulighed for skaffe ovenstående dokumentation.

Læs gerne vores informationsmateriale herom her

Check-in foregår i lufthavnens automater - hvorefter bagagen afleveres påført bagagemærke. 

Best Travel orienterer herom i afrejseinformationen, som fremsendes ca. 7 dage før afrejse. Online check-in åbner normalt 22 timer før flyafgang, men bemærk, at det ikke altid er muligt at lave online check-in på vores rejser.

Foregår din rejse fra København og til rejsemålet med SAS kan vi søge om tilslutning fra Aalborg, Aarhus og Billund. Forventet pris ca. 1.500,- pr person.

 

Foregår din rejse fra København og til rejsemålet med Norwegian kan vi kun søge om tilslutning fra Aalborg. Forventet pris ca. 1.500,- pr person.

 

Skal du flyve med andre flyselskaber, beder vi dig kontakte os. Vi gør dog opmærksom på, at vi ikke kan tilbyde tilslutning på rejser med Austrian Airlines, Vueling, Alitalia, Sunclass Airlines og Jet-Time.

 

For bestilling og spørgsmål beder vi dig kontakte os på tlf. 70 20 98 99.

 

Værd at vide om tilslutningsbilletter: 

På rejser, hvor du og din bagage checkes ind for hele rejsen allerede fra afrejselufthavnen i provinsen, skal der ikke foretages fornyet check-in i København. Dette gælder tilslutninger med Norwegian, hvor der flyves videre med Norwegian ud af København - samt tilslutninger med  SAS, hvor der flyves videre med SAS eller et af de selskaber, som SAS samarbejder med.

Best Travel har ikke indflydelse på, hvor i flyet man som rejsende bliver placeret. Vi videregiver altid vore rejsendes navne samlet til flyselskaberne, men da flere flyselskaber placerer gæster ud fra efternavn, vil rejsende med forskellige efternavne kunne opleve, at de ikke placeres samlet på flyet.

Dit sædenummer vil fremgå af dit boardingkort, som oftest printes i automaten i lufthavnen.  Mange flyselskaber tilbyder muligheden for, at man ved at klikke på sædenummeret under indcheckningsproceduren kan vælge et andet sædenummer.

Alle rejsebureauer og agenter som er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening, er forpligtigede til at oplyse deres gæster omkring de flyselskaber, som har forbud mod at flyve i EU's luftrum. Best Travel benytter INGEN af disse flyselskaber på rejserne. 

 

De aktuelt listede flyselskaber kan findes ved at følge dette link: http://ec.europa.eu

Du skal selv fremvise og registrere et evt. medlemssakb ved check-in i lufthavnen og Best Travel kan ikke være behjælpelig eller ansvarlig for registrering af point. 

Bemærk, at du ikke optjener point på rejser med Norwegian, hvor flyrejsen på forhånd er indkøbt af Best Travel til en gruppe, hvilket gælder langt de fleste af Best Travels rejser.

Husk, at du både til Københavns Lufthavn og Aalborg Lufthavn kan tage toget direkte frem til terminalen.

Du finder let den bedste forbindelse til netop din rejse på www.rejseplanen.dk

 

Flybilletter

På langt de fleste flyvninger udstedes der ikke flybilletter - i stedet foretages check-in ved fremvisning af gyldigt pas eller ved benyttelse af referencenummer til flyselskabet. Hvis du skal bruge referencenummeret, fremsendes dette sammen med de generelle afrejseoplysninger ca. 1 uge før afrejse. Medbring endvidere din Best Travel-billet.

På alle flyrejser fremsender Best Travel information om check-in procedurer 7 dage inden afrejsen.

Check-in skal altid være foretaget senest 1 time før flyafgang - vi anbefaler dog mødetid 2 timer før flyafgang.

Assistance i lufthavnen

Der er mulighed for at anmode om transport i lånt kørestol fra check-in til flyet samt fra flyet til bagageudleveringen i ankomstlufthavnen. Bestiller man assistance får man det automatisk på både ud-og hjemrejse. Hvis du ønsker assistance i lufthavnen beder vi dig kontakte os herom i god tid og senest 6 hverdage før afrejsen.

Bemærk dog, at deltagelse i Best Travels rejser generelt kræver, at man er i almindelig god form og selv kan gå (evt. med sin kuffert) på både vej, fortov og til tider let ujævnt terræn. Da mange af vore rejser inkluderer byvandringer og besøg i gamle byer og på seværdigheder med høje kantstene, stigninger samt brug af brosten og anden ujævn belægning kan brugere af rollator og kørestol ikke anbefales at deltage. Er du i tvivl om, hvor anstrengende en specifik rejse er, anbefaler vi, at du søger råd hos Best Travel inden køb af rejsen.

Har du bestilt assistance i forbindelse med din flyrejse, er det ikke muligt at blive placeret på flyets første række - eller ved flyets nødudgange.

Forsinket bagage

Skulle du opleve at din bagage enten ikke kommer med flyet eller bliver beskadiget under flyrejsen, er det vigtigt at du allerede i ankomsthallen får rapporteret dette til "Arrival Service" Er din bagage ikke med flyet, skal du bede om en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Rapport) hvori du angiver, hvortil bagagen skal sendes. Er din bagage beskadiget skal du ligeledes bede om skriftlig dokumentation for, at du har angivet skaden allerede ved ankomsten. Best Travel har desværre ikke mulighed for skaffe ovenstående dokumentation.

Læs gerne vores informationsmateriale herom her

Check-in

Check-in foregår i lufthavnens automater - hvorefter bagagen afleveres påført bagagemærke. 

Best Travel orienterer herom i afrejseinformationen, som fremsendes ca. 7 dage før afrejse. Online check-in åbner normalt 22 timer før flyafgang, men bemærk, at det ikke altid er muligt at lave online check-in på vores rejser.

Tilslutning

Foregår din rejse fra København og til rejsemålet med SAS kan vi søge om tilslutning fra Aalborg, Aarhus og Billund. Forventet pris ca. 1.500,- pr person.

 

Foregår din rejse fra København og til rejsemålet med Norwegian kan vi kun søge om tilslutning fra Aalborg. Forventet pris ca. 1.500,- pr person.

 

Skal du flyve med andre flyselskaber, beder vi dig kontakte os. Vi gør dog opmærksom på, at vi ikke kan tilbyde tilslutning på rejser med Austrian Airlines, Vueling, Alitalia, Sunclass Airlines og Jet-Time.

 

For bestilling og spørgsmål beder vi dig kontakte os på tlf. 70 20 98 99.

 

Værd at vide om tilslutningsbilletter: 

På rejser, hvor du og din bagage checkes ind for hele rejsen allerede fra afrejselufthavnen i provinsen, skal der ikke foretages fornyet check-in i København. Dette gælder tilslutninger med Norwegian, hvor der flyves videre med Norwegian ud af København - samt tilslutninger med  SAS, hvor der flyves videre med SAS eller et af de selskaber, som SAS samarbejder med.

Placering på flyet

Best Travel har ikke indflydelse på, hvor i flyet man som rejsende bliver placeret. Vi videregiver altid vore rejsendes navne samlet til flyselskaberne, men da flere flyselskaber placerer gæster ud fra efternavn, vil rejsende med forskellige efternavne kunne opleve, at de ikke placeres samlet på flyet.

Dit sædenummer vil fremgå af dit boardingkort, som oftest printes i automaten i lufthavnen.  Mange flyselskaber tilbyder muligheden for, at man ved at klikke på sædenummeret under indcheckningsproceduren kan vælge et andet sædenummer.

EUs blacklistede flyselskaber

Alle rejsebureauer og agenter som er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening, er forpligtigede til at oplyse deres gæster omkring de flyselskaber, som har forbud mod at flyve i EU's luftrum. Best Travel benytter INGEN af disse flyselskaber på rejserne. 

 

De aktuelt listede flyselskaber kan findes ved at følge dette link: http://ec.europa.eu

Bonusordninger hos flyselskaber

Du skal selv fremvise og registrere et evt. medlemssakb ved check-in i lufthavnen og Best Travel kan ikke være behjælpelig eller ansvarlig for registrering af point. 

Bemærk, at du ikke optjener point på rejser med Norwegian, hvor flyrejsen på forhånd er indkøbt af Best Travel til en gruppe, hvilket gælder langt de fleste af Best Travels rejser.

Bæredygtig transport til lufthavnen

Husk, at du både til Københavns Lufthavn og Aalborg Lufthavn kan tage toget direkte frem til terminalen.

Du finder let den bedste forbindelse til netop din rejse på www.rejseplanen.dk

 

Har du brug for hjælp?

Kontakt Best Travel

Mangler du hjælp eller har du spørgsmål til vores rejser? Udfyld formularen og vi vil vende tilbage hurtigst muligt.

Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser indenfor 2 hverdage.

Din henvendelse